Hoi An - Hue - Hannoi - Halong - Koh Pha Ngan - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Pauline Heijden - WaarBenJij.nu Hoi An - Hue - Hannoi - Halong - Koh Pha Ngan - Reisverslag uit Ko Pha-Ngan, Thailand van Pauline Heijden - WaarBenJij.nu

Hoi An - Hue - Hannoi - Halong - Koh Pha Ngan

Blijf op de hoogte en volg Pauline

03 Maart 2015 | Thailand, Ko Pha-Ngan

Heey,

Ik had gezegd dat ik eerder zou schrijven, maar het is er helaas niet van gekomen. Er is ook niet zoveel gebeurt dus ik denk dat dit een kort verhaaltje wordt.

Dinsdag kwam ik aan bij mijn hostel ( die had ik, vanwegen de feestdagen al van te voren moeten boeken). Nog voor ik kon inchecken ontmoeten ik wat mensen die me mee vroegen naar het strand. Later bleken dit mijn kamergenoten te zijn. We hebben gegeten bij lokale tentjes ( lokale tentjes zijn geen restaurantjes die zeggen dat ze lokaal eten hebben, maar zijn tafeltjes met krukjes op straat, waar ook op straat voor je gekookt wordt door lokale mensen). We aten verse loempia's en iets waarvan we de naam niet konden uitspreken en waarvan we eigenllijk ook niet zeker wisten wat het was, maar het smaakte goed en daar draaide het om. Woensdag ging ik naar My Son Holyland, een gebied met boedhistische tempels die tijdens de Vietnam oorlog gebombadeerd zijn. Het was prachtig om te zien. Woensdag was het Chinees nieuwjaar het jaar van de Geit. Elke 12 jaar beginnen ze opnieuw met tellen, dus wanneer je 12, 24, 36 etc, bent dan is het jouw jaar. Eerst zijn we met een flinke groep uiteten geweest. Daarna willde we ergens wat gaan drinken om te wachten tot het vuurwerk begon. Er werden allerlei foldertjes uitgedeeld met aanbiedingen als gratis cocktails en gratis bier. Dat slaan we natuurlijk niet af. Toen we bij het cafe aankwamen was er echter geen plek, maar binnen no time stond er aan de overkant van de straat een tafel met 12 stoelen klaar op het gras, waar wij de nodige drankjes hebben genuttigd. Om 00:00 uur begon er een 20 minuten duurende vuurwerkshow. Niets spectaculairs maar het was zeker leuk om een keer meegemaakt te hebben. Donderdag hebben we wat voedsel en drinken bij elkaar gescshraapt ( normaal is dat niet zo'n moeilijke taak, maar vanwege "Tet" (nieuwjaar) waren er maar weinig dingen open). Nieuwjaar duurt hier overigens 7 dagen, de eerste 3 zijn het meest belangrijk, daarrom zijn dan ook veel restaurants, winkels en markten gesloten. Voor deze avond hadden we een homemade bbq in petto. We zorgden voor ons eigen hout, voedsel en drinken. We kookte onze eieren boven ons zelf aangestoken kampvuur, we bakte maiskolven, we omwikkelde de gekookte eieren met spek en bakte ook deze aan het kampvuur. Het was echt een super toffe ervaring. Helaas met hier en daarr wat zand tussen je tanden. Voor 7,80 EUR hadden we 10 maiskolven, fruit, 7 eieren, bacon, 24 blikjes bier, chips, kaas, worst, marshmallows, olijven, hout en de taxi voor man heen en terug. Vrijdag heb ik niet zoveel gedaan. We zijn naar het strand geweest. Ik ondervond waarom mama's en papa's altijd zeggen dat je niet te ver de zee in moet gaan. Ik werd verleid door de hoge golven en veel te laat had ik in de gaten hoe sterk de stroming wel niet was. Met grote slagen trachte ik terug te zwemmen naar de kust maar ik bleef slechts op een plek een beetje met mijn armen rondzwaaien. Ik wist dat ik niet zelfstandig terug kon zwemmen, daarvoor was de stroming te sterk. Ik wist ook dat je alleen verdrinkt wanneer je in paniek raakt dus wist ik mezelf, helaas, voor slechts enkele seconden rustig te houden. Ik raakte in paniek maar wass eigenlijk nog te trotss om om hulp te roepen. Mijn wil om niet bewusteloos aan te spoelen was gelukkig groter dan mijn trots en ik riep naar de dichtsbijzinde zwemmerss die me een helpende hand boden, waardoor ik zelf weer naar het strandd kon. De volgende dag vertrok ik naar Hue. Bij mijn aankomst in Hue had ik al direct spijt van mijn besluit hier een tusseenstop te maken. Het was een uitgestorve stadje. Toen ik wilde gaan bekijken waar ik voor kwam, was het veel te duur ( ik heb natuurijk ook niet allemaal eerst goed uitgezocht). Dus heb ik meteen maar mijn bus geboekt naar Hannoi voor de volgende dag. Om 07:00 kwam ik aan in Hannoi en heb direct de bus naar Halong geboekt. Eenmaal daar aangekomen wilde ik natuurlijk Halong Bay ontdekken. Een mannetje kwam naar mij toe met een mooi voorstel, die ik veel te duur vond. Maar na veel praten kon ik een 2 daags ( 1 nacht) arrangement op een bood krijgen, incl eten, kayaken, toegang tot een cave en de terug rit van Halong naar Hannoi, van 145 dollar voor slechts 85 dollar. Ik vond dat ik erg mijn best had gedaan tot later op de boot bleek dat mijn medepassagierss dezelfde trip voor slechts 60 dollar hadden. Ik voelde me enorm opgelicht en vond het moeilijk er het beste van te maken omdat het om zo'n groot bedrag ging. Maar het was gebeurt en ik kon er niets meer aan veranderen. Op de boot heb ik gezien hoe inktvissen worden gevangen en ik heb ze inkt zien spuiten. De omgeving en de cave waren prachtig, dus uiteindelijk was ik best blij dat ik de trip had geboekt ( al had ik het liever voor 20 dollar minder gehad). In Hannoi vond ik een hostel en de volgende dag vertrok ik naar het vliegveld. Ik had een gratis mini up-grade naar een stoel met extra beenruimte, dan moest ik wel bij nood, de deur openmaken. Hoe groot is die kans, en als het al zou gebeuren, zou ik ook als eerste buiten zijn. Aankomen in bangkok voelde als thuiskomen. Ik kende veel van de omgeving en dat voelde enorm prettig. Ik kwam om kwart voor 6 aan op Kah San Road en om 18:00 uur vertrok ik alweer met de bus richting koh Pha Ngan. Om 03:30 kwamen we aan in Chumhon, waar we tot 06:30 moesten wachten op de boot naar het eiland. Eindelijk kwam ik donderdag om 12:00 aan op plaats van bestemming en besefte ik dat ik eigenlijk al sinds Hue non stop aan het reizen ben. Tijd voor rust. Ik vond en hostel die me voor de eerste 3 nachten 150 bath declareerde en daarna 500 ivm de fullmoon die plaatsvindt op 5 maart. Ondertussen had ik Tara een berichtje gestuurd ( een meisje dat ik ontmoeten in Laos, die woont en werkt op Koh Pha Ngan) ze zei dat ik welkom was om bij haar een kamer te huren, voor 150 bath, wat dus best veel geld scheeld. Om het eiland te verkennen huurde ik een scooter. Dit is de meest makkelijke en goedkopen optie. Ondertussen heb ik er al heel wat rustdagen op zitten, waarin in lees en bezoekjes breng aan het strand. Ook ben ik een dag wezen peddle boarden, dat vond ik echt fantastish. Ik heb een slimme geldbesparing gevonden, door ipv uiteten te gaan voor mijn ontbijt wat meestal rond de 4 euro kost, eet ik nu cornflakes met melk, dat kost me slechts 60 cent. Ik blijf nog op dit eiland tot en met 6 maart, daarna reis ik naar Koh Tao om mijn duikbrevet te gaan halen.

Ik zal niet zeggen tot snel, want ik weet niet wanneer ik de mogelijkheid heb om weer een verhaaltje te typen.

Sa wa di Ka

  • 08 Maart 2015 - 21:23

    DiMaJack:

    Hoi Pauline,

    bij inkom mail ff vluchtig door gelezen, maar zoals elk reisverslag 2X lezen, geweldig wat je allemaal, ziet, meemaakt en blij om te lezen dat je ook van elke verandering een creatieve weg inslaat, dit is ook zeker mijn ding, al heb ik het nooit gedaan,(wel creatief zijn, maar geen grote wereldreizen) ik koos voor het geborgene, Linda wel zoals je weet, ik vond het geweldig om te horen wat ze allemaal gezien en mee gemaakt had, maar mijn keuze vond ik ook goed. Hee gelukkig zijn wij wel dat je er zo'n onuitwisbare reis van maakt.
    Pauline geniet want het is zo weer voorbij.

    VeelliefsDiMario&Jackie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Ko Pha-Ngan

Pauline

Actief sinds 03 Nov. 2014
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 4871

Voorgaande reizen:

03 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: